Cupcakes


(Jag har bara gjort det här två gånger, så det är inga proffs cupcakes direkt)


Receptet för muffins har jag hämtat ur en gammal och riktigt välanvänd sju sorters kakor,och för frostingen har jag blandat ihop lite själv :)

Muffins:
ca 25 st

125g smör (låt det gärna står framme lite innan så det inte är så hårt)
2 dl strösocker
2 ägg
3 tsk vaniljsocker
4½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1½ dl mjölk
(3 msk kakao om det ska vara choklad muffins)

Grädda i 200-225 graders ugnsvärme i ca 15 minuter

Rör smöret och sockret pösigt. Tillsätt äggen, ett i taget,under omrörning. Blanda vaniljsockret, mjölet samt bakpulvret (och kakaon). Rör ner det i äggsmeten omväxlande med mjölken. Häll smeten till 2/3 i pappersformar. Grädda dem.

Och när du har tagit ut muffinsarna kan du börja med frostingen. Kom ihågatt den kan stelna ganska snabbt!

Frosting:

100 g smör
4 msk grädde
6 dl florsocker
Sedan kan man ju smaksätta med vad som helst, och ha lite karamell färg i.

Blanda ihop allt i en mellan stor bunke, använd gärna en elvisp så går det mycket lättare. Sedan kan man använda en bordskniv eller liknande till att bre på ett tjockt lager på muffinsarna. Sedan går det att dekorare med vad som helst, bara fantasin sätter stopp ;)
Jag dekorerade mina med pyntgelé och pyntkristy tror jag det hette, plus hyvlad mandel.

Jag brukar göra en sådan frosting eftersom vi sällan brukar ha Cream cheese hemma (och det är ganska svårt attfåtag på laktosfri).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0